onsdag 10 februari 2010

Nåt att tänka på

Om du misstänker att du har fastnat i självdestruktiva tankemönster, kan du fråga dig själv: Har jag någon nytta eller glädje av att tänka på det här sättet? Har du inte det kan du utan att vara medveten om det vara din egen värsta fiende. Är du en person som ständigt trycker ner dig själv och låter bli att uppmuntra dig till nya djärva mål i livet.
Vill du vara en sådan person?
Om man nu upptäcker att man själv är sin egen värsta fiende och inte vill fortsätta med det, hur gör man då?

Identifiera först vilka självdestruktiva tankar du brukar upprepa för dig själv som en trasig grammofonskiva. Börja sedan träna på att ersätta de tankar som hindrar dig att få ut maximalt mycket av livet med tankar som kan hjälpa dig framåt.

Här är en lista med exempel på konstruktiva tankar:
Om någonting är eller kan vara farligt, bör man se det rakt i ansiktet och försöka göra det ofarligt, och, om det inte är möjligt, tänka på annat och sluta upprepa för sig själv vilken hemsk situation man är i eller kan råka i.

Den så kallade lättaste vägen blir i längden alltid den svåraste vägen, och det enda sättet att lösa svåra problem är att se dem i ansiktet.

Jag har en enorm kontroll över mina känslor om jag väljer att arbeta på att kontrollera dem och öva mig i att säga den rätta sortens meningar till mig själv.

Hämtat från: http://web4health.info

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar